سفرهای ندا

خاطرات و تجربیات سفرهای داخلی و خارجی خودم را می نویسم. امیدوارم راهنمای خوبی برایتان باشد.

سفرهای ندا

خاطرات و تجربیات سفرهای داخلی و خارجی خودم را می نویسم. امیدوارم راهنمای خوبی برایتان باشد.

دختری عاشق سفرم. زیست شناسی خوندم و در یک مرکز پژوهشی کار میکنم. مجموعه تجربیاتم از سفرهای داخلی و خارجی رو در این وبلاگ قرار میدم و امیدوارم دوستان اهل سفر بتونن از این تجربیات بهره خوبی ببرند.
آدرس اینستاگرام: NEDAJRG

آخرین مطالب

آبشار کرکبود

يكشنبه, ۱۳ تیر ۱۴۰۰، ۰۹:۵۶ ق.ظ

یکی از گزینه‌های مناسب جهت سفر یک‌روزه اطراف استان تهران روستا و آبشار کرکبود می‌باشد. روستای کرکبود از توابع طالقان استان البرز است. این آبشار جزء آبشارهای دائمی ایران بوده و رودخانه آن از ارتفاعات حصارچال مازندران سرچشمه گرفته و به رودخانه شاهرود می ریزد. با وجودی‌که این آبشار ارتفاع زیادی ندارد و حدودا 5 متر می‌باشد ولی حجم آب سرازیر شده آن حسابی به این آبشار شکوه و زیبایی داده است. حوضچه‌های پای آبشار با وجود کوچکی، عمیق و حسابی خوراک شناگران هستند.

روستای کرکبود حدود 140 کیلومتر با تهران فاصله دارد. دراین روستای تاریخی علاوه بر بازدید از آبشار می‌توانید به زیارت آرامگاه امام‌زاده زید ابراهیم بروید. داخل روستا ساختمان تاریخی گرمابه‌ای نیز هست که اینجانب اطلاعی از باز بودن یا امکان بازدید از داخل آن را ندارم. در مناطق مرتفع روستا هم آرامگاه امامزاده شاه محمد حنیفه قرار دارد که محل زیارت اهالی روستا و حتی مردم دیگر نقاط طالقان است.

به دلیل آنکه این روستا به عنوان روستای هدف گردشگری معرفی شده است بخش‌هایی از خیابان‌های منتهی به مسیر آبشار را سنگفرش کرده‌اند. بیرون روستا پارکینگی به جهت پارک اتومبیل‌های مسافرین درست کرده‌اند و در کنارش سرویس بهداشتی و نمازخانه ساخته شده است. جهت ورود به روستا باید به ازای هر نفر مبلغی پرداخت شود که این مبلغ در تیرماه 1400 معادل نفری 3000 تومان بود. جهت رسیدن به مسیر منتهی به آبشار باید بخشی از ده را حدود نیم ساعتی طی کنید. مردم روستا بسیار سنتی و مذهبی هستند و یکی از گلایه‌های آنان پوشش نامناسب گردشگران در این منطقه بود، پس سعی کنید در هنگام عبور از روستا علاوه بر سکوت، پوشش ظاهری را نیز رعایت کنید. باقی‌مانده مسیر تا آبشار از میان باغات زیبا و بخشی کوهستانی گذر می‌کند. خوبی مسیر آن است که در کناره دره نرده تعبیه کرده‌اند و مسیر سرپایینی منتهی به آبشار به صورت پلکانی ساخته شده است. از ابتدای پارکینگ تا پای آبشار با قدمهای آهسته حدودا 45 دقیقه زمان تا رسیدن به آبشار نیاز است.

چگونه برویم:

برای رسیدن به آبشار کرکبود به اتوبان تهران - قزوین رفته و پنج کیلومتر پس از آبیک به طرف خروجی طالقان تغییر مسیر دهید. پس از حدود سی و پنج کیلومتر، وارد شهرستان طالقان خواهید شد. برای رسیدن به آبشار کرکبود، باید از طالقان عبور کرده و پس از طی هشت کیلومتر، در سمت چپ جاده تابلوی روستای کرکبود نمایان خواهد شد. مسیر ورودی جاده بسیار باریک بوده و خاکی است و احتمال دارد آن را رد کنید. از ابتدای جاده تا روستا حدود 13 کیلومتر راه در پیش دارید. با رسیدن به پارکینگ اتومبیل خود را پارک کنید و از طبیعت بی‌نظیر روستا لذت ببرید. برای رسیدن به آبشار کفش مناسب پیاده‌روی و کتانی سبک کفایت می‌کند. حتما همراهتان آب و تنقلات ببرید. ورود به باغات شخصی ممنوع است و بومیان در صورت مشاهده برخورد می‌کنند. در بین مسیر تا آبشار نیز نقطه سایه‌دار جهت اطراق نیست و این امر را جهت کمپ و پیک‌نیک در نظر داشته باشید.

کجا بمانیم:

با برنامه ریزی یک روزه از تهران می‌توانید از آبشار کرکبود بازدید کنید و نیازی به شب مانی نیست. در صورتی که قصد اقامت در منطقه و گشت و گذار بیشتررا دارید می‌توانید از خانه‌های بومگردی و ویلاهای اجاره‌ای استفاده کنید. چندین هتل نیز در مسیر شهر جدید طالقان وجود دارد.

کی برویم:

بهترین فصل بازدید از طالقان و روستاهای اطراف آن فصل بهار و پاییز می‌باشد. ارتفاعات طالقان در تابستان معتدل‌تر است ولی از میزان جریان آب رودخانه‌ها کاسته شده و آبشارهای فصلی خشک می‌شوند. منتها آبشار کرکبود آبشاری دایمی است و می‌توانید در تابستان ساعاتی از خنکای آن بهره ببرید. ارتفاعات و روستاهای طالقان در زمستان‌ها بسیار برفگیر هستند و تردد در آنها خطرناک است و با توجه به کوهستانی بودن جاده‌ها بازدید از این مناطق را حتما به فصول گرمتر منتقل کنید.

مسیر تهران تا آبشار کرکبود

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی