سفرهای ندا

خاطرات و تجربیات سفرهای داخلی و خارجی خودم را می نویسم. امیدوارم راهنمای خوبی برایتان باشد.

سفرهای ندا

خاطرات و تجربیات سفرهای داخلی و خارجی خودم را می نویسم. امیدوارم راهنمای خوبی برایتان باشد.

دختری عاشق سفرم. زیست شناسی خوندم و در یک مرکز پژوهشی کار میکنم. مجموعه تجربیاتم از سفرهای داخلی و خارجی رو در این وبلاگ قرار میدم و امیدوارم دوستان اهل سفر بتونن از این تجربیات بهره خوبی ببرند.
آدرس اینستاگرام: NEDAJRG

آخرین مطالب

روستای تکیه سپهسالار و آبشار سپهسالار

شنبه, ۴ ارديبهشت ۱۴۰۰، ۱۱:۰۱ ق.ظ

از ایام قدیم جاده چالوس مکانی برای گردش و تفریح و گذراندن اوقاتی خوب در کنار رودخانه و باغ رستوران‌های اطراف آن بوده است. اما برای دیدن طبیعتی زیبا و بکر کافی است وارد یکی از خروجی‌های روستاهای این جاده شوید و آن‌گاه با مناظر بسیار زیبایی مواجه خواهید شد.

روستای تکیه سپهسالار از توابع بخش آسارا در استان البرز می‌باشد. این روستا نام خود را از آرامگاه امامزاده ابراهیم (ع) ملقب به سپهسالار و فرزند برهان الدین از نوادگان امام زین‌العابدین گرفته است.

رودخانه‌ای در میان روستا جریان دارد که با دنبال کردن آن در خلاف جهت مسیر آب به آبشاری زیبا و پرآب خواهید رسید. این روستا مردمانی مهمان نواز دارد. امکان بردن اتومبیل تا انتهای روستا وجود دارد که از آنجا می‌توانید مسیر پیاده‌روی تا آبشار را آغاز کنید، منتهای مراتب معمولا قبل از ظهر درهمان ابتدای روستا با زنجیرجلوی ورود اتومبیل‌های غیر بومی را می‌گیرند و باید خارج از روستا ماشین خود را پارک کنید. البته با توجه به باریک بودن خیابان‌ها، روستا، گنجایش تعداد بالای ماشین مسافران را ندارد.

این روستا دارای محصولات باغی همچون آلبالو و گیلاس است که می‌توانید در فصل برداشت مستقیم از خود روستاییان خرید کنید.

برای دیدن آبشار نزدیک روستا باید در خلاف جهت رودخانه حرکت کنید. مسیر در تابستان و پاییز خشک و سنگلاخی و خالی از پوشش گیاهی است و تقریبا بعد از یک ساعت پیاده روی به آبشار می‌رسید. از آنجایی که این رودخانه مستعد سیلاب می‌باشد در میانه راه چندین سیل بند ساخته‌اند. در فصول کم آب پشت این سیل بندها مانند دریاچه‌ای می‌شود که بومیان و مسافران در آن شنا می‌کنند. مراقب باشید در فصول بارندگی با احتیاط وارد این منطقه شوید.

ارتفاع آبشار زیاد نیست و به حدود 10 متر می‌رسد. ولی آب، حتی در پاییز نیز با جریان بالایی از ابشار سرازیر می‌شود به گونه ای که نمی‌توانید زیر آن بایستید. نزدیک آبشار بسیار خنک است و حسابی خستگی شما را پس از پیمایش این مسیر در خواهد آورد.

دورتا دور روستا را کوه‌های صخره‌ای بسیار زیبایی دربرگرفته است و نکته جالب آن سرخ رنگ بودن این کوه‌هاست.

از طریق دو مسیر یکی پلکانی که در اواسط روستا قرار دارد و دیگری مسیر کوه‌پیمایی که در انتهای روستا است می‌توانید به امامزاده برسید.

بقعه امام زاده، داخل غاری کوچک واقع شده است و ضریح آن نیز ساده و سبز رنگ است. جلوی این غار شبستانی ساخته اند. داخل غار که شوید هوای خنکی به صورتتان خواهد خود. گفته می‌شود که پشت بقعه غاری با مسیر تنگ و باریک وجود دارد که سر دیگرش به غار یخ مراد گچسر می‌رسد. یعنی چیزی حدود ۱۰ کیلومتر آن‌طرف‌تر. علت خنک‌بودن محیط غار و وجود جریان هوای بسیار سرد هم می‌تواند به دلیل همین کانال باریک باشد. در قسمت پشتی مقبره سال‌هاست یک منبع آب آشامیدنی کوچک قرار دارد که از طریق چشمه‌ای در دل غار تغذیه می‌شود و آبش به ‌واسطه جریان هوای سرد داخل غار خنک می‌شود.

اگر ساختمان امام زاده را دور بزنید و کمی بالاتر روید پشت ساختمان امام زاده چند صخره بسیار زیبا وجود دارد. از یکی از این صخره‌ها قطرات آب روی زمین می‌چکد که ریزششان ممکن است در فصول سال کم یا زیاد شود ولی هیچ‌وقت قطع نشده است. ریزش این قطرات از این نظر عجیب و غیر‌طبیعی است که تقریبا از بالاترین نقطه صخره چکه می‌کنند و بالا دست این صخره‌ها هم هیچ منبع آب زیرزمینی یا توده برفی وجود ندارد که بگوییم این قطرات از آن‌ها نشات می‌گیرند.

چگونه برویم:

فاصله این روستا از میدان آزادی تهران و اتوبان شمال 65 کیلومتر می‌باشد و شما می‌توانید طی 1 الی 1.5 ساعت به این روستا برسید. در جاده چالوس پس از پل خواب که وارد بخش آسارا شدید سمت چپ جاده، تابلوی تکیه سپهسالار شما را به سمت این روستا راهنمایی می‌کند. جاده آسفالته است و هم مسیر با جاده، رودخانه قرار گرفته که می‌توانید در فصول گرم سال دمی در کنار آن بیاسایید. داخل روستا چندین مغازه کوچک سوپرمارکت و لبنیاتی وجود دارد و می‌توانید مایحتاج خود را از داخل روستا تهیه کنید.

کی برویم:

روستای سپهسالار روستای خوش آب و هوایی است و از اواسط بهار تا میانه پاییز بهترین فصل گشت و گذار در این منطقه است. در بهارمی‌توانید در طبیعت سرسبز و پر از شکوفه آن گشت و گذار کنید. در فصل تابستان نیز خنکای رودخانه گرمای هوا را اندکی می‌کاهد. اوایل تابستان نیز می‌توانید با سفربه این روستا از محصولات آلبالو و گیلاس روستاییان مستقیم خرید کنید.

نظرات  (۱)

سلام

چه جالبه اینجا، نرفتم...

ایشالا یه سر میزنم.

پاسخ:
بسیار عالی

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی