سفرهای ندا

خاطرات و تجربیات سفرهای داخلی و خارجی خودم را می نویسم. امیدوارم راهنمای خوبی برایتان باشد.

سفرهای ندا

خاطرات و تجربیات سفرهای داخلی و خارجی خودم را می نویسم. امیدوارم راهنمای خوبی برایتان باشد.

دختری عاشق سفرم. زیست شناسی خوندم و در یک مرکز پژوهشی کار میکنم. مجموعه تجربیاتم از سفرهای داخلی و خارجی رو در این وبلاگ قرار میدم و امیدوارم دوستان اهل سفر بتونن از این تجربیات بهره خوبی ببرند.
آدرس اینستاگرام: NEDAJRG

آخرین مطالب

هفت چشمه و آبشار آدران

دوشنبه, ۳۰ تیر ۱۳۹۹، ۱۱:۴۵ ق.ظ

 

جاده چالوس به تنهایی یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری ایران میباشد. وجود رستوران‌های متنوع، رودخانه پر آب کرج و سد کرج مسافران زیادی را از تهران و کرج و حوالی، به این منطقه می‌کشاند. در مسیر تهران تا چالوس، روستاهای بسیار زیبایی قرار گرفته است. برخی از این روستاها در کنار طبیعت بکر خود و آبشارها و مرداب‌های زیبا دارای جاذبه های دیدنی زیادی هستند، مانند کاخ ناصری در شهرستانک، پیست اسکی خور یا تکیه و آبشار سپهسالار. یکی از زیباترین آبشارهای منطقه در این مسیر آبشار هفت چشمه و آدران است.

چگونه برویم:

در 17 کیلومتری ابتدای جاده تهران-چالوس روستایی به نام ارنگه واقع شده است. بعد از مشاهده تابلوی ارنگه سمت راست رستورانی به نام هفت چشمه دیده می‌شود که می‌توانید ماشین خود را جلوی آن پارک کنید. البته رستوران هزینه‌ای بابت پارک ماشین از شما دریافت خواهد کرد.

ابتدای مسیر پیاده روی

فاصله روستای ارنگه تا ابتدای جاده دو کیلومتر است و مسیری پرپیچ و خم تا روستا دارد. ولی می‌توانید با ورود به این جاده و بعد از گذر از یک یا دوپیچ اول جاده ماشین خود را پارک کنید. معمولا ماشین‌های زیادی در این بخش از جاده پارک کرده‌اند و یک خانه ویلایی در همان ابتدای مسیر جاده می‌توانند راهنمای خوبی برایتان باشند. در کنار جاده دره‌ای وجود دارد که مسیر پاکوب کنار آن شما را به سمت آبشارها هدایت می‌کند.

چه از مسیر دره داخل شوید و چه از رستوران به یک در ورودی خواهید رسید که بابت ورود به منطقه از شما ورودی می‌گیرند. قرار است این مبالغ بابت تاسیس امکانات رفاهی و تمیزی منطقه خرج شود ولی وجود یک سرویس نه چندان تمیز و انبوه زباله‌های کنار رودخانه توجیهی برای دریافت این هزینه ندارد.

مسیر پاکوب مشخصی شما را کنار رودخانه به سمت جاذبه اول که آبشارهای هفت چشمه است راهنمایی می‌کند. مسیر کوتاه و بدون شیب است و پس عبور از یک پل چوبی و بیست دقیقه پیاده روی به چشمه‌ها خواهید رسید. چشمه‌ها کنار رودخانه قرار گرفته‌اند. چندین آبشار کوچک و بزرگ در کنار در ارتفاع کم از این چشمه ها سرازیرند و سبزی خزه‌های روی صخره‌ها در این منطقه، این تکه از آبشارها را بسیار دیدنی کرده است.

قبل از چشمه ها و در کنار رودخانه محل‌های صاف و مسطحی نیز جهت کمپ و پیک‌نیک وجود دارد که اگر کمی سحر خیز باشید می‌توانید محل خوب و خلوتی را برای خود انتخاب کنید.

تا این مرحله بخش سبک بازدید از منطقه به اتمام می‌رسد و برای عبور از این منطقه و رسیدن به آبشار بزرگ آدران باید داخل رودخانه شوید که اصلا در فصل بهار توصیه نمی‌شود. تنها مسیر عبور از این ناحیه لبه سنگی باریک کنار رودخانه است. این مسیر صخره‌ای ارتفاع زیادی ندارد و شاید ارتفاعش به سه متر هم نرسد ولی باید بسیار با احتیاط از این نقطه عبور کنید. متاسفانه در بهار 98 جوانی در عبور از این صخره‌های کم ارتفاع جانش را از دست داد.

در اواسط تابستان و پاییز آب آبشار در بالادست به سمت مزارع منتقل می‌شود و آب آبشار به کل قطع می‌شود.

پس از عبور از این منطقه و حدود ده دقیقه پیاده روی به یک آبشارکوچک و بعد از آن به آبشار بزرگ و زیبای آدران خواهید رسید. این آبشار 90 متر ارتفاع دارد و یکی از آبشارهای بلند ایران است.

کی برویم:

این آبشار در اوایل بهار به شدت پر آب است و به دلیل فشار زیاد آب به سختی می‌توان به آن نزدیک شد. ولی در اواخر بهار و تیر ماه حجم آب بسیار کم می‌شود و حتی رودخانه نیز بسیار کم آب می‌شود. تجربه چندین بار سفر من به این منطقه، بهترین فصل آن اواسط خرداد تا تیرماه است. چرا که آب رودخانه فروکش می‌کند و به راحتی می‌توان برای رسیدن به آبشار بزرگ از رودخانه رد شد.

امکانات منطقه:

در میانه مسیر آبشار یک سرویس بهداشتی وجود دارد. اگر کمی زودتر به منطقه بروید جاهای مناسبی جهت اطراق کنار رودخانه پیدا می‌کنید. در خود رستوران هفت چشمه و یا رستورانهای نزدیک آن حوالی نیز می توانید نهار یا عصرانه صرف کنید.

لباس اضافی و لباس گرم با خودتان ببرید. حتما زباله‌های خود را از منطقه خارج کنید و در سطل‌های زباله شهری بیندازید.

منطقه ارنگه با توجه به نزدیکی به تهران و طبیعت زیبایی که دارد به عنوان یک برنامه یک روزه طبیعت گردی به شدت توصیه می شود به شرطی که در کاملا در حفظ محیط زیست هم کوشا باشید.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی