سفرهای ندا

خاطرات و تجربیات سفرهای داخلی و خارجی خودم را می نویسم. امیدوارم راهنمای خوبی برایتان باشد.

سفرهای ندا

خاطرات و تجربیات سفرهای داخلی و خارجی خودم را می نویسم. امیدوارم راهنمای خوبی برایتان باشد.

دختری عاشق سفرم. زیست شناسی خوندم و در یک مرکز پژوهشی کار میکنم. مجموعه تجربیاتم از سفرهای داخلی و خارجی رو در این وبلاگ قرار میدم و امیدوارم دوستان اهل سفر بتونن از این تجربیات بهره خوبی ببرند.
آدرس اینستاگرام: NEDAJRG

آخرین مطالب

آبشار هریجان

دوشنبه, ۳۰ فروردين ۱۴۰۰، ۱۱:۴۴ ق.ظ

یکی از زیباترین جاده‌های ایران جاده چالوس است. مسیر زیبای جاده چالوس یک طرف و دیدنیهای روستاهای واقع شده در این مسیر، آن‌را به یکی از قطب‌های مهم گردشگری تبدیل کرده است.

اگر ساکن تهران هستید با چند ساعت رانندگی می‌توانید خودتان را به یکی از روستاهای خوش آب و هوای جاده چالوس برسانید و از آب و هوا، مناظر بی‌نظیر و آبشار بسیار زیبای این منطقه کمال استفاده را ببرید.

روستای هریجان از توابع بخش مرزن آباد و شهرستان چالوس می‌باشد. روستا بافت قدیمی خود را حفظ کرده است و خوشبختانه در این روستا خبری از ویلا و انبوه‌سازی نیست و ظاهرا بومیان در این روستا اقامت دائمی ندارند و زمینهای خود را به افراد غریبه نمی‌فروشند. در میانه روستا نیز امام‌زاده ای به نام شاهزاده محمود (ع) قرار گرفته است.

ارتفاعات بالای روستای هریجان جزء مناطق حفاظت شده است و ورود به این منطقه نیازمند مجوز محیط زیست است. از آنجایی که در ارتفاعات منطقه خطر برخورد با حیوانات وحشی چون کل و بز و خرس و پلنگ وجود دارد در صورت نداشتن مجوز بهتر است وارد منطقه نشوید و از صعود به ارتفاعات آبشار و روستا خودداری کنید.

چگونه برویم:

فاصله نزدیک هریجان تا تهران یکی از گزینه‌های مناسب سفر یک روزه به این روستا است. این فاصله از تهران و از مسیر اتوبان شمال حدود 87 کیلومتر می‌باشد و بدون ترافیک دو ساعته می‌توان به این روستا رسید.

تقریبا 4 کیلومتر بعد از سیاه‌بیشه سمت راست تابلوی بسیار کوچک هریجان دیده می‌شود. پس از خروج از جاده، مسیری خاکی حدود 4-5 کیلومتر را باید طی کنید تا به روستا برسید. مسیر خاکی کوبیده شده است و با ماشین شخصی به راحتی می‌توان تا روستا رفت. در میانه راه و با رفتن به ارتفاعات، منظره زیبایی از جاده چالوس و سد خاکی سیاه بیشه مشاهده می‌شود.

وارد روستا که شدید باید به سمت فرعی چپ بروید. در انتهای مسیر دشت زیبایی وجود دارد که روبرویش کوه‌های سربه فلک کشیده ای مشاهده می‌شود. با دنبال کردن مسیر رودخانه کوچک پای کوه و طی مسیری شیبدار و سنگلاخ پس از نیم ساعت به آبشار میرسید.

تاج نخست آبشار 9 متر ارتفاع دارد که در همان ابتدای مسیر دیده می‌شود. جالب این‌که در همین نقطه کل روستا زیرپایتان خواهد بود و منظره زیبایی از جاده نیز دیده می‌شود. ارتفاع آبشار را 80 متر تخمین می‌زنند که با رفتن به تپه های کنار آبشار می‌توانید تصویر کاملی از آن‌را ببینید. البته در صورتی که هوا آفتابی بوده و روی کوهها را مه نگرفته باشد تصویر کاملی از آبشار از دشت قابل مشاهده است.

داخل روستا امکانات اسکان شبانه و سرویس بهداشتی و سوپرمارکت وجود ندارد ولی می‌توانید در دشت وسیع پای آبشار در صورت داشتن لوازم و تجهیزات، به صورت کمپ و در چادر اقامت کنید. امام‌زاده داخل روستا مجهز به سرویس بهداشتی است ولی زمانی که ما رفتیم در حال نوسازی و بنایی بودند و درب آن بسته بود. بدلیل قرار گرفتن در ارتفاع، این روستا آب و هوایی بسیار خنک و معتدل دارد و گاهی تا 20 درجه اختلاف دما تا پای جاده را شاهد خواهید بود. پس در رفتن به این منطقه توجه کنید که حتما پوشش مناسب و لباس گرم همراهتان ببرید.

کی برویم:

بهترین فصل بازدید از این روستا و آبشار آن از اواسط بهار تا اوایل پاییز است. ولی به نظرم قشنگ ترین مناظر را می‌توان در اردیبهشت ماه و اوایل خرداد دید که دشت مملو از گلهای بهاری و سرسبزی است. به دلیل سنگلاخی بودن مسیر آبشار و شیب زیاد آن سفر به این منطقه در زمستان را توصیه نمی‌کنم.

نقشه مسیر میدان آزادی تهران تا آبشار هریجان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی